Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2017

LPG/Υγραεριοκίνηση, πότε αξίζει και πότε όχι;...






Πρίν λίγο καιρό, καταπιαστήκαμε με τα υβριδικά αυτοκίνητα και αναλύσαμε τα ωφέλη αλλά και τα μειονεκτήματά τους, για τον μέσο guy και gal που επιζητά οικονομική λειτουργία από το όχημα καθημερινής μετακίνησης που διαθέτει. Δυστυχώς, οι οικονομικές δυσκολίες που όλοι αντιμετωπίζουμε έχουν στρέψει το ενδιαφέρον μας από τα σπορ μοντέλα και τους αγώνες, στον καθημερινό «αγώνα» για εξοικονόμηση καυσίμου και την ελάφρυνση της τσέπης μας.
Παραμένουμε αισιόδοξοι, ωστόσο...
Πέραν των υβριδικών μοντέλων που αξιοποιούν την ηλεκτρική ενέργεια για να κινηθούν, υπάρχει ακόμη μια νέα «μόδα», η χρήση του LPG, γνωστού και ως «υγραερίου», για τη λειτουργία των κινητήρων. Λέμε πως είναι νέα μόδα αφού, παρά την ύπαρξη και χρήση αυτής της τεχνολογίας εδώ και αρκετές δεκαετίες, μόλις την τελευταία 5ετία άρχισε να διαδίδεται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης και του κόσμου, με ταχύτατους ρυθμούς μάλιστα! Αιτία ήταν φυσικά η ραγδαία αύξηση της τιμής της βενζίνης και του πετρελαίου, που οδηγεί πολλούς κατόχους ΙΧ στη χρήση LPG. Και αν στην Ελλάδα μόλις τώρα ανακαλύψαμε το υγραέριο κίνησης και λίγα πρατήρια το διαθέτουν, υπάρχουν χώρες πολύ κοντά μας που βασίζονται πολύ σε αυτό. Όπως η γειτονική Τουρκία, που διαθέτει πάνω από 18.000.000 LPG οχήματα (σχεδόν το 40% των επιβατικών ΙΧ της) και σχεδόν 10.000 πρατήρια με LPG, ή η Βουλγαρία και η Πολωνία, με αρκετά εκατομμύρια οχήματα επίσης! Η διάδοση αυτών των οχημάτων δεν περιορίζεται σε «φτωχές» χώρες πάντως, αφού τόσοη Αγγλία, η Νότια Κορέα, το Βέλγιο και ο Καναδάς δείχνουν μεγάλη ζήτηση γι’αυτά.

Ο λόγος δεν είναι άλλος από την τιμή του.Το LPG, μίξη προπανίου και βουτανίου, μπορεί να παράγεται κατά τη διύλιση του πετρελαίου και να δεσμεύεται από πηγές φυσικού αερίου, ωστόσο δέχεται πολύ μικρότερη φορολόγηση από τις κυβερνήσεις στα περισσότερα κράτη και ως εκ τούτου, φτάνει στον τελικό καταναλωτή με πολύ μικρότερη τιμή απ’ότι η βενζίνη ή το πετρέλαιο. Ειδικά για τη χώρα μας, αυτή τη στιγμή το LPG (ή και Autogas) πωλείται ακριβώς στη μισή τιμή της 95άρας βενζίνης, δηλαδή έναντι 0,8€/lt αυτή τη στιγμή, όταν η βενζίνη βρίσκεται στα 1,6€/lt! Είναι κυρίως θέμα φορολόγησης, το οποίο σημαίνει πως ανά πάσα στιγμή θεωρητικά θα μπορούσε να εκτοξευθεί η τιμή του LPG πάνω από το 1€, ωστόσο οι συμφωνίες που έχουν γίνει σε επίπεδο Ε.Ε. επιβάλλουν τη διατήρησή της σε χαμηλά επίπεδα, τουλάχιστον μέχρι το 2018 (φόρος έως 25%). Αυτό σημαίνει πρακτικά πως με ένα σύστημα LPG τελευταίας (5ης) γενιάς σε ένα μέσο ΙΧ με κατανάλωση 7 lt/100 Km που διανύει 15.000 Km το χρόνο, επιτυγχάνεται όφελος σχεδόν 800€ το χρόνο. Διόλου ευκαταφρόνητο ποσό που αντίστοιχει σχεδόν σε ένα «13ο μισθό» για τον κάτοχο του οχήματος.
Φυσικά, όσο μεγαλώνει ο κυβισμός και η κατανάλωση του οχήματος, τόσο μεγαλύτερα είναι τα οικονομικά οφέλη, αφού με αντίστοιχη κατανάλωση 10 Lt/100 Km, γλιτώνετε 1.100€ σε ένα χρόνο! Αν υπολογίσουμε την εγκατάσταση του συστήματος που κυμαίνεται από 800€ για οχήματα μικρομεσαίου κυβισμού έως 1400€ για μεγάλου κυβισμού και πολλών κυλίνδρων κινητήρες (π.χ. κάποια τζιπ), η απόσβεση γίνεται σχεδόν μέσα στο πρώτο έτος και από το δεύτερο αρχίζετε να έχετε κέρδη! Πολλές αντιπροσωπείες, μάλιστα, τόσο Ευρωπαϊκών όσο και Ιαπωνικών κατασκευαστών, πωλούν τα νέα μοντέλα τους με ήδη εγκατεστημένα συστήματα LPG (παράλληλα με το «κανονικό» σύστημα βενζίνης φυσικά), οπότε το κόστος εγκατάστασης ενσωματώνεται στην τιμή αγοράς και μέσω διευκολύνσεων και εκπτώσεων μειώνεται σημαντικά.
Επιγραμματικά τα πλεονεκτήματα του LPG έναντι της βενζίνης, πριν εμβαθύνουμε περισσότερο:

Υπέρ

- Κοστίζει σχεδόν το μισό σε σχέση με τη βενζίνη
- Παράγει λιγότερους ρύπους
- Η εγκατάσταση είναι ασφαλής και δεν επιβαρύνει τη λειτουργία του οχήματος
- Το χρησιμοποιείτε κατά βούληση και παράλληλα με τη βενζίνη σαν καύσιμο
- Αυξάνει την αυτονομία του οχήματος
- Το σύστημα μπορεί να μεταφερθεί αυτούσιο σε άλλο όχημα, εάν το επιθυμείτε στο μέλλον

Κατά

- Κόστος αρχικής εγκατάστασης
- Αυξάνει το βάρος του οχήματος σε μικρό βαθμό
- Στερεί χώρο αποθήκευσης για την τοποθέτηση του ρεζερβουάρ
- Πιθανές αυξημένες φθορές στο εσωτερικό του κινητήρα, μακροπρόθεσμα (100.000-200.000 Km)...υγραεριοκίνηση, υγραεριοκίνηση lpg, υγραεριοκινηση συμφερει, υγραεριοκίνηση τιμές, υγραεριοκινηση σημεια πωλησης, υγραεριοκίνηση 5ης γενιάς, υγραεριοκινηση κοστος εγκαταστασης, υγραεριοκινηση τιμες αθηνα, υγραεριοκίνηση 6ης γενιάς, υγραεριοκινηση τιμες εγκαταστασης, υγραεριοκινηση τιμες εγκαταστασης 2012, υγραεριοκινηση τιμες εγκαταστασης 2012 θεσσαλονικη
Αναφερόμαστε κυρίως σε εγκατάσταση LPG σε οχήματα που καίνε βενζίνη, αν και μπορεί να χρησιμοποιηθεί και παράλληλα με το πετρέλαιο στα diesel. Ωστόσο ελάχιστες είναι αυτές οι περιπτώσεις μέχρι τώρα, αφού το diesel είναι ακόμη φθηνότερο από τη βενζίνη και προσφέρει μικρότερη κατανάλωση, έτσι τα ωφέλη είναι μικρότερα και το LPG δε συμφέρει τόσο.
Τι προϋποθέτει λοιπόν η εγκατάσταση LPG σε ένα ΙΧ;
Η πλειοψηφία των συστημάτων που χρησιμοιούνται είναι τα «αέριου ψεκασμού», κοινώς συστήματα στα οποία το υγραέριο ψεκάζεται σε αέρια μορφή μέσα στον κινητήρα, προερχόμενο από την υγρή μορφή στο ρεζερβουάρ. Αυτά τα συστήματα είναι τα οικονομικότερα και τα πλέον δημοφιλή, ενώ επαρκούν για τα περισσότερα μικρομεσαία οχήματα της αγοράς. Ξεκινώντας από πίσω μπρος τα εμπρός, το σύστημα LPG περιλαμβάνει:
- Το ρεζερβουάρ αερίου, που είναι συνήθως στρογγυλού σχήματος και περιέχει το αέριο σε υγρή μορφή, υπό υψηλή πίεση. Αυτό τοποθετείται τις περισσότερες φορές στο χώρο της ρεζέρβας, κάτω από τον αποθηκευτικό χώρο του πορτ-μπαγκάζ, αν δε θέλετε να στερηθείτε τη ρεζέρβα σας μπορείτε απλώς να την τοποθετήσετε από πάνω, χάνοντας βέβαια λίτρα αποθηκευτικού χώρου. Τα ρεζερβουάρ κυμαίνονται από 25 έως 100 λίτρα, ανάλογα με τις ανάγκες του οχήματος και η τροφοδοσία γίνεται μέσω ειδικής υποδοχής που μπορεί να «κρυφτεί» επιμελώς σε κάποιο σημείο του οχήματος με τάπα, συνήθως στον πίσω προφυλακτήρα, χωρίς να χαλάει την αισθητική του.Την «πολυβαλβίδα», ένα είδος αντλίας που στέλνει το υγραέριο προς τον κινητήρα και ενσωματώνει διάφορες δευτερεύουσες λειτουργίες. Είναι ένα από τα εξαρτήματα των εγκαταστάσεων LPG με την πιό ζωτική σημασία και συχνά κάποιο πρόβλημα που παρουσίαζεται οφείλεται σε αυτήν, έτσι πρέπει να είναι ποιοτική, όχι τσιγκουνιές εδώ. Στο χώρο του ρεζερβουάρ υπάρχουν και άλλες βαλβίδες ασφαλείας ή ηλεκτροβαλβίδες, με κύριο σκοπό τη διακοπή της παροχής σε περίπτωση ατυχήματος ή διαρροής, ώστε να μην υπάρξει έκρηξη ή πρόκληση φωτιάς.
- Από εκεί το υγραέριο μεταφέρεται μέσω γραμμών στο χώρο του κινητήρα, όπου συναντά τον «πνεύμονα». Αυτός αναλαμβάνει τη μετατροπή του υγρού LPG σε αέριο ώστε να ψεκασθεί έπειτα στον κινητήρα. Αυτό επιτυγχάνεται θερμαίνοντας το LPG καθώς περνά από μέσα του, χρησιμοποιώντας τα ψυκτικό υγρό του ίδιου του κινητήρα. Με τη θέρμανση το LPG φθάνει το σημείο βρασμού του και έτσι ψεκάζεται σε αέρια μορφή στο μοτέρ. Πρακτικά τα παραπάνω σημαίνουν πως ο πνεύμονας λειτουργεί αποδοτικά μόνο όταν ο κινητήρας έχει ζεσταθεί αρκετά μετά την εκκίνηση και πως κατά την εγκατάσταση χρειάζεται σύνδεση του κύριου κυκλώματος ψύξης (ή του καλοριφέρ) του οχήματος με τον πνεύμονα, για την κυκλοφορία του ψυκτικού υγρού.....- Από τον πνεύμονα, το –αέριο πλέον- LPG μεταφέρεται στα μπεκ που είναι ανεξάρτητα από τα μπεκ βενζίνης του κινητήρα και τα οποία το ψεκάζουν μέσα στους θαλάμους καύσης. Τα μπεκ μπορεί να είναι ένα ανά κύλινδρο (πολλαπλού ψεκασμού) ή και ένα (μονού ψεκασμού), με το πρώτο σύστημα να έχει υψηλότερο κόστος αλλά να είναι και σαφώς αποδοτικότερο. Επιπλέον, σύστημα LPG μπορούν να δεχθούν και παλαιότερης τεχνολογίας οχήματα που δε χρησιμοποιούν μπεκ για ψεκασμό καυσίμο αλλά τα λεγόμενα καρμπυρατέρ, και εδώ ελάχιστοι κάτοχοι επιλέγουν να προχωρήσουν σε τέτοιες λύσεις όμως. Τα μπεκ του LPG τοποθετούνται συνήθως πάνω στην πολλαπλή εισαγωγής, όπως τα μπεκ του καυσίμου, έτσι το μίγμα αέρα-LPG ομογενοποιείται μέχρι να φτάσει μέσα στο θάλαμο καύσης.
- Όλη η λειτουργία αυτή «ενορχηστρώνεται» από τον ειδικό εγκέφαλο (ECU) που παρέχεται μαζί με τα σύγχρονα συστήματα LPG και είναι απαραίτητος για τη σωστή λειτουργία του. Ο εγκέφαλος λειτουργεί παράλληλα με τον εργοστασιακό εγκέφαλο του οχήματος και δεν παρεμβαίνει στο έργο του, ενώ πωλούνται συγκεκριμένοι εγκέφαλοι για κάθε μοντέλο της αγοράς, ήδη προγραμματισμένοι, ή «κενοί» εγκέφαλοι που πρέπει να προγραμματιστούν επί τόπου από τον τεχνικό που εγκαθιστά το σύστημα LPG. Ο προγραμματισμός είναι πολύ κρίσιμος για τη σωστή λειτουργία του συστήματος αφού οι λάθος ρυθμίσεις θα προκαλέσουν μέτρια/κακή καύση, άρα και υψηλή κατανάλωση LPG και θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις στον κινητήρα.....Ο εγκέφαλος του συστήματος LPG είναι ζωτικής σημασίας

Καλές οι τεχνικές λεπτομέρειες, αλλά με λίγα λόγια, μας συμφέρει;

Στην πράξη, τα 5ης γενιάς συστήματα LPG επιτυγχάνουν εξαιρετική κατανάλωση, στα ίδια επίπεδα που κυμαίνεται ένα όχημα μόνο με βενζίνη. Αυτό παλαιότερα δεν ήταν εφικτό, όμως όσο ωριμάζουν τα συστήματα και οι τεχνικοί εξοικειώνονται μαζί τους, τα αποτελέσματα είναι ακόμη καλύτερα. Έτσι, λοιπόν, ένα όχημα που καταναλώνει κατά μέσο όρο 7 λίτρα βενζίνης τα 100 χιλιόμετρα, μπορεί εύκολα να λειτουργήσει μόνο με LPG και κατανάλωση 7,5 lt/100 Km. Οι αριθμοί δε λένε ψέματα: Το όχημα αυτό θα καλύψει 500 χιλιόμετρα με 37,5 λίτρα LPG, δηλαδή με 30€, ενώ θα χρειαζόταν για την ίδια απόσταση 56€ βενζίνης! Παράλληλα θα παράξει λιγότερους ρύπους (εάν φυσικά έχει γίνει και σωστή ρύθμιση), οπότε επιβαρύνει λιγότερο το περιβάλλον. 1-0 λοιπόν.

Από πλευράς ασφάλειας;

Μέχρι στιγμής δεν έχει αναφερθεί περιστατικό ατυχήματος με LPG σε όχημα στην Ελλάδα και πρακτικά, εφ’όσον έχει γίνει σωστή εγκατάσταση και έχουν τηρηθεί οι κανόνες ασφαλείας, το ΙΧ σας έχει τις ίδιες πιθανότητες να πάρει φωτιά σε περίπτωση σύγκρουσης με ένα άλλο ΙΧ που δεν έχει LPG. Το ρεζερβουάρ και τα βασικά εξαρτήματα τοποθετούνται σε ασφαλή σημεία ενώ οι βαλβίδες ασφαλείας φροντίζουν για τα υπόλοιπα, αν κάτι πάει στραβά. Το LPG επίσης έχει χαρακτηριστική και έντονη οσμή, οπότε αν υπάρχει διαρροή θα το καταλάβετε εγκαίρως (δεν είναι τοξικό και δηλητηριώδες για τον άνθρωπο). 2-0 στο ημίχρονο.....

Μπορεί να προκαλέσει ζημιά στον κινητήρα μετά από πολλά χιλιόμετρα χρήσης;

Και πάλι, η απάντηση είναι αρνητική, εάν έχει γίνει σωστή εγκατάσταση και ρύθμιση του εγκεφάλου από τον τεχνικό. Το σύστημα LPG πρέπει να λειτουργεί άψογα και σχεδόν να μη το αντιλαμβάνεστε καν στη λειτουργία του αυτοκινήτου. Οποιοδήποτε λαμπάκι εμφανιστεί στο καντράν (π.χ. Check Engine) υποδηλώνει κάποιο πρόβλημα ή λάθος ρύθμιση και συνήθως οφείλεται σε φτωχό μίγμα, δηλαδή μικρή αναλογία καυσίμου/αέρα. Αυτό οφείλεται στη ρύθμιση και ένας σωστός τεχνικός μπορεί να το εξαλείψει. Το φτωχό μίγμα θα προκαλέσει πρόωρη φθορά του κινητήρα λόγω υπερβολικών θερμοκρασιών που αναπτύσσονται σε ορισμένα μέρη του, ένα σωστά ρυθμισμένο σύστημα όμως δε θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στο μοτέρ, ακόμα και μετά από πολλές δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα. Προσοχή χρειάζεται στην επιλογή του συστήματος λίπανσης όταν χρησιμοποιείται LPG, κοινώς τις λεγόμενες «λαδιέρες». Η χρήση τους περιορίζεται μιας και δεν ήταν ιδιαίτερα αποδοτικές, ενώ αντικαθίστανται από την τοποθέτηση ειδικού λιπαντικού μέσα στο ρεζερβουάρ LPG, το οποίο ανανεώνεται κάθε 6-8 χιλιάδες χιλιόμετρα. Είναι απαραίτητο καθώς η βενζίνη στην υγρή μορφή της εξυπηρετεί και τη λίπανση των χώρων από τους οποίους περνά μέχρι να καεί, δηλαδή των βαλβίδων και ενός μέρος του κυλίνδρου/πιστονιού. Το LPG, όντας σε αέρια μορφή, δε μπορεί να το κάνει αυτό, έτσι χρειάζεται η επιπλέον λιπανση με το ειδικό λάδι. 3-0 νομίζω.

Και από απόδοση;

Σύμφωνοι, το LPG δεν είναι η κατάλληλη λύση για κινητήρες υψηλών επιδόσεων και για οδηγούς που ψάχνουν διαρκώς το «όριο» και υποβάλλουν το μοτέρ σε υψηλά φορτία-υψηλές στροφές. Είναι για όσους ψάχνουν οικονομία. Οι δοκιμές έχουν δείξει ότι ένα σωστά ρυθμισμένο σύστημα LPG (θα το τονίσουμε μέχρι αηδίας, η ρύθμιση είναι τεράστιας σημασίας) μπορεί να προσφέρει την ίδια ιπποδύναμη με το σύστημα βενζίνης, ή στη χειρότερη περίπτωση να υπάρχει ελάχιστη απώλεια ίσχυος (π.χ. 3-5 άλογα). Το υγραέριο έχει μικρότερη απόδοση από τη βενζίνη όταν καίγεται, όμως φέρει άλλες, ενισχυτικές ιδιότητες όπως την ψύξη του μίγματος και του θαλάμου καύσης αλλά και γενικότερα την πιό «καθαρή» καύση από τη βενζίνη, έτσι αντισταθμίζει την κατάσταση. Τέλος, η μετάβαση από το LPG στη βενζίνη και τούμπαλιν μπορεί να γίνεται αυτόματα από το σύστημα, χωρίς να το αντιλαμβάνεται ο οδηγός και εν κινήσει. Αν για κάποιο λόγο το σύστημα LPG σταματήσει να λειτουργεί (διαρροή ή απλά τελείωσε το καύσιμο), τότε η μονάδα ελέγχου ενεργοποιεί αυτόματα και πάλι τον ψεκασμό βενζίνη, ενώ συνεχίζετε να κινείστε. 4-0, ας λάβει τέλος η σεμνή τελετή....Ο διακόπτης του LPG ενημερώνει για την ποσότητά του και την ετοιμότητα του συστήματος ενώ τοποθετείται όπου θέλετε εσείς.

Όσο για τον ανεφοδιασμό, μην αγχώνεστε.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν σχεδόν 300 πρατήρια με LPG πανελλαδικά, από τα οποία σχεδόν 40 είναι στην Αττική, σύμφωνα με σχετικές λίστες. Το καλό είναι πως αυξάνονται με ταχύτατο ρυθμό καθώς οι πρατηριούχοι βλέπουν την αυξημένη ζήτηση και εξοπλίζονται κατάλληλα, οπότε χρόνο με το χρόνο οι αντλίες LPG θα πληθαίνουν. Συνδυαστικά, με ένα ρεζερβουάρ LPG 30 λίτρων και ένα βενζίνης 45 λίτρων, μπορείτε να διανύσετε έως και 1000 χιλιόμετρα χωρίς ανεφοδιασμό (με μέση κατανάλωση 7,5 lt/100 Km)!
Το μόνο «αλλά» που παραμένει, είναι η τιμή του. Γνωρίζουμε πως προς το παρόν δεν υπάρχει φόβος μεγάλης αύξησής της, αφού η φορολογία δεν μπορεί να αυξηθεί. Ακόμη και αν η τιμή των πρώτων υλών (πετρέλαιο) αυξηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο, ποσοστιαία το LPG πάλι θα είναι το ίδιο φθηνότερο σε σχέση με το diesel και τη βενζίνη. Το ερώτημα είναι τι θα συμβεί όταν η δυνατότητα φορολόγησής του αυξηθεί και πότε θα συμβεί πραγματικά αυτό. Είναι ένα ερώτημα στο οποίο μάλλον κανείς δε μπορεί να απαντήσει αυτή τη στιγμή, όμως μάλλον θα έχετε κάνει την απόσβεσή σας και θα έχετε αποκομίσει τα ωφέλη μέχρι τότε και με το παραπάνω. Εκτός αν «κοιτάτε» μπροστά με ορίζοντα 10ετίας, και πάλι όμως το LPG μάλλον δε θα ξεπεράσει ποτέ την τιμή της βενζίνης, εκτός αν αυτό γίνει με τεχνητό τρόπο (βλέπε και πάλι φορολόγηση).....πηγη QALS N GUYS.....

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου